Na skok na LKPR, tedy spíš na střeše Šestky

Na skok na LKPR, tedy spíš na střeše Šestky

Od konce března nám nad hlavou lítají letadla. Ne že by dřív nelítaly, ale díky opravě hlavní dráhy 06/24 je to teď s větší frekvencí a hlavně, letadla jsou krásně nízko.

Chápu, že ne každému je po chuti zvýšený hluk, ale hlavní dráha se prostě opravit musí. Abych se nepletl do řemesla povolanějším, tak 2 odkazy – oficiální vyjádření k probíhající rekonstrukci přímo od  LKPR a krásný článek nejen k vlastní opravě, ale o provozu a drahách na letišti obecně na aerowebu, moc doporučuji přečíst.

Ale proč krátký článek? Jednak kvůli odkazu na pár fotek v Hraboší galerii, druhak kvůli letadlům obecně a kvůli ČSA a jejím letadlům, pohrobkům. Ale popořadě, tedy od toho druhak a trochu to rozvedu.

Boeing 737 MAX 8 OK-SWN Smartwings

Plány

Už od konce března mám v plánu se vypravit na střechu OC Šestka a vyfotit si pár letadel, které jsou odtud díky změně drah super vidět a jsou snadným úlovkem pro objektiv. No a vzhledem k tomu, že rekonstrukce je plánována do půlky srpna, udělal jsem si tak akorát koncept, kdy se na Ruzyni objeví nějaké opravdu zajímavé letadlo a tím to skončilo. Plán zasunut, odložen,… Stejně tak poznámka, že se mám podívat, jak se pohnula data na mém účtu u FR24 a jak se změnily statistiky odeslaných poloh letadel.

Obě věci se podařilo částečně vyřešit díky návštěvě Novákojc z Budějek. Už při příjezdu Hanka hlásala, že viděla krásný letadlo a krásně nízko. To v sobotu vyústilo ve sledování příletů z balkonu a rozhodnutím, že se jede alespoň na chvilku k letišti.

První plán – návštěva

Rozhodnuto, uděláno. Návštěva úspěšná, já udělal asi 30 fotek a 14 vybral na Rajče, Ondra udělal asi 300 fotek a jsem zvědav, jestli nějakou uvidím (to budu mít drahý, až se uvidíme).

Už při příjezdu mě zaujalo schované OK-HEU.

Airbus A320-214 OK-HEU

Sice jsem si pamatoval, že po 26.10.2024, kdy došlo k poslednímu přistání letadla provozovaného pod ČSA, budou obě stávající zapůjčená letadla provozována pod Smartwings, ale nějak jsem opustil myšlenku sledovat jejich osud. Přeci jen u mne asi zájem o ČSA skončil jejím převodem pod Smartwing. Jak zničit značku a společnost se stoletou tradicí. Smutné.

Ale zpět k letadlům. OK-HEU jsem pak ještě zachytil při jejím vytažení ze stojánky.

OK-HEU 31.5.25 stále sticker 100 let, smutná připomínka

A tak jsem tedy zapátral a kouknul se, jak jsou dnes OK-HEU a OK-IOO využívána. Lítají, to je potěšitelné. Na JetPhotos přibývají fotky, je na co se dívat. Tak abych nemusel hledat info, až mě zase napadne kouknout se jak mizí ČSA, dávám odkazy.

OK-HEU

historie letů OK-HEU – Airbus A320-214 – Smartwings – Flightradar24
fotografie OK-HEU/OKHEU aviation photos on JetPhotos
a data z planetspotter OK-HEU Czech Airlines (CSA) Airbus A320-200 tady je zejména zajímavá historie registrací.

OK-IOO

historie letů OK-IOO – Airbus A320-214 – Smartwings – Flightradar24
fotogalerie OK-IOO/OKIOO aviation photos on JetPhotos
a opět planetspotter OK-IOO Czech Airlines (CSA) Airbus A320-200 zajímavé zapůjčení kanadské Air Transat a provozování pod registrací C-GEXI a opět návrat k OK-IOO.

No a co na závěr – až tyhle dvě A320 dolítají, už po ČSA nebude na obloze ani památka. Smutné.

Druhý plán ADS-B

No zbyla mi v poznámkách ta zmínka o podívání se na můj účet u Flightradaru. Těžké rozčarování. Ježíšek mi vloni přinesl tovární anténu na ADS-B 1090MHz. Po Novém roce jsem ji dal na balkon. Zároveň jsem vyměnil koax. Když nyní porovnávám data, dostávám se do těžký deprese. Klesla jak průměrná vzdálenost letadel, které reportuji, tak maximální vzdálenost a konečný počet reportů. Buď je anténa blbější než moje kolineárka nebo jsem blbě nakonektoroval koax. Ach jo. Do úkolů – vše sundat, zkontrolovat, změřit. Pak to buď opravím nebo se vrátím ke starýmu kolineáru nebo, to bude nejhorší, zahrabu ve skříni. Někde by tam mohla být ADS-B antena 1090 MHz 2dBi | dxc.cz, dokonce tuším, že jsem z Holic dovezl původní aktivní verzi.  Úkol je jasný, zapsaný, doba realizace ve hvězdách.

A co dál

Tak snad se dostanu vyfotit nějaká další éra ještě alespoň jednou. Přeci jen půlka srpna je dost dlouhý horizont, abych i já realizoval nějaký plán. Dám vědět.