Výlet na sever a sever a dál už to nešlo

Prostě výlet k nejsevernějšímu bodu republiky. A ještě někam kolem.

Katka dostala nařízenou dovolenou 18 a 19.11. Já měl původně plánovanou vysílací dovolenou 15.  a 16.11. a tak jsme to dali dohromady a vyrazili od 17. do 21.11 na sever Čech.

Zastavení první Skalní hrad Sloup

Ráno vyrážíme na sever. Na Sloup dorážíme v předpoledních hodinách. Nějak jsem se špatně podíval na webovky a tak mne překvapilo, že je zavřeno. No jo no, když nepochopím napsanou otvíračku, tak čemu se divím. Obešli jsem si podhradí a vyrazili na protější skalní ostroh na Lesní divadlo a k rozhledně Na Stráži. Lesní divadlo super, musí tu být parádní atmosféra při různých akcích. Rozhledna stejně jako hospoda Na Stráži zavřeno, to jsem předpokládal. Tak alespoň pohled ke Sloupu z vyhlídky.

Z vyhlídky Na Stráži ke Sloupu

Pokračujeme přes Samotáře, obhlídnout lezecké terény, na Samuelovu jeskyni a na vyhlídky. Počasí je stálé, takže je víc vidět v jeskyni než z vyhlídek. Ale je super podzimní, takže mi vyhovuje.

Při návratu k parkovišti koukám, že se nahoře na hradě něco hýbe. Jdeme se přesvědčit a hele, je otevřeno. Máme kliku, byla objednána skupina na individuální prohlídku a kastelán nechává otevřeno i pro nás ostatní. Hodinku brouzdáme po hradě.

netypický pohled na kopuli nad kaplí

Nádherný hrádek a místo. Díky.

Přesouváme se do Rumburka na oběd a pak cíl dnešního dne a do konce dovolené, do Dolní Poustevny.

Nejsevernější bod ČR

Ráno vstáváme do mlhy. Od naplánovaného výletu nás to ale neodradí. Přibližujeme se do osady Severní a pak procházkou a zastavením na Smrkovém vrchu a Bukové hoře zdoláváme nejsevernější bod ČR.

nejsevernější bod ČR

Tak už mi zbývá jen ten nejvýchodnější.

Po cestě se trochu rozpršelo. Obdivovali jsme hraniční Severní potok a jeho zákruty mezi hraničními kameny.

Severní potok

Přicházíme k hraničnímu přechodu pro pěší Lobendava-Severní / Steinigtwolmsdorf a odtud už se vracíme zpět k autu.

Krásný výlet a navštíveno opět jedno české NEJ.

Po cestě k Poustevně ještě stavíme u kaple sv. Anny a na zrekonstruované křížové cestě. Také hezké místo.

A protože jsme byli docela rychlí a u sousedů mají jednu super atrakci a mají otevřeno a…

Modellbahngalerie Sebnitz

Muzeum, prodejní výstava,… kolejiště a mašinky a autíčka a nádraží a… prostě Tillig.

vitríny a vitríny s produkcí Tilligu

všechny epochy, všechny společnosti,…

něco z ČD Cargo

Přicházíme něco po půl čtvrté, mají otevřeno do pěti, jsme tu sami. Super. Prohlížíme, okukujeme, hrajeme si na všech asi 10 funkčních kolejištích. Zkoušíme jak se ovládají digitálně řízené mašinky, je to paráda. Nakonec neodoláváme a před odchodem kromě turistické vizitky kupujeme Trabíka a otevřený vůz Vtu jezdící od konce války do r. 1970, tento konkrétně pod hlavičkou ČSD.

tak tohohle jsme před cca 25 lety prodali ve skutečné velikosti ve stavu nepojízdném

teď doma postavit kolejiště

Stihli jsme odejít před zavíračkou, i když se nám moc nechtělo.

Lipová

Čtvrtek jsme věnovali návštěvě obce r. 2019 – Lipové. Prošli jsem zdejší naučnou stezku, podívali se k ruině zámku, navštívili hospodu a v neposlední řadě Podstávkový dům. Hodně zážitků na jeden den.

Po příjezdu nás zarazilo zavřené Ičko, mělo být otevřeno. Z okna obecního úřadu už na nás omluvně volá pan starosta, že je dopoledne vyjímečně zavřeno, ale že k nám doběhne. Když jsme zjistitli, že odpoledne už bude otevřeno řádně, poděkujeme, a návštěvu odkládáme na odpoledne. Odcházíme na NS Kolem zámeckého rybníku a k zámku Lipová. Tedy NS krásná, na zámku práce jak na kostele rozpadlém zámku. Snad se najdou finance.

zámecký rybník Lipová

zámek Lipová

Z NS se odpojujeme a jdeme na vrch Jáchym podívat se na kapli sv. Jáchyma a zrekonstruovanou křížovou cestu. Po návratu do Lipové stavíme v hospodě U pytláka. Zjistili jsme, že nemáme projitou celou NS a tak si dáváme druhé, úplné kolečko naučné stezky.

Dědova studánka

A už přecházíme do Lipové ke kostelu a pak zpět do Ička.

včelí lavička a sv. Ambrož, patron včelařů

V Ičku se nás ujala milá paní, udělala nám kafíčko a podarovala nás svými domácími muffinami. Super. Zakončili jsme prohlídkou muzea v Podstávkovém domě a pomalu byl čas na návrat. Večer jsme strávili dohledáváním informací k Lipové. Mj. – měli tu okresní soud a pitevnu. Jak jinak, super výlet. Lipová si titul vesnice zasloužila a ani po jeho získání rozhodně nespí na vavřínech. Návštěvu rozhodně doporučuji.

Po návratu ještě stíháme navštívit Ičko v Dolní Poustevně a ochotný pán nás pouští i na vyhlídkovou věž. Výhledy spíš nic než něco. Ale celý objekt Centra setkávání v bývalém, nikdy nevysvěceném, evangelickém kostele je moc hezký.

Dolní Poustevna a okolí

Dolní Poustevně je věnován sobotní výlet. Počasí stejně jako předchozí dny mlhavé, mokré, mrholí, občas fouká. Přes bývalou turistickou chatu Čtverec přecházíme do Horní Poustevny. Na benzíně si dáváme kávu a jednu plzničku. Posilněni vyrážíme na vrch Poustevník.

Poustevník 455mnm

Výhledy poplatné počasí, nevidíme ani slibované Jizerky, ani Krkonoše.

výhled z Poustevníku

Tady také proběhlo jediné dovolenkové vysílání. Po 15 minutách vyřvávání jedno vydřené QSO na PMR. Ale potěšilo. S Láďou Šestajovice na Bukovou horu do sousedního lokátoru. 38km.

jediné QSO za celou dovolenou

Přes Maxovu boudu se prodíráme k Dolní Poustevně. Skoro doslova, cesty rozježděné lesní technikou i tady komplikují pohyb po lesních a polních cestách. V Dolní Poustevně zakončujeme poznávací část návštěvou zdejšího honosného nádraží. Zajdeme na oběd a pivo a ještě jednou se vydáváme k sousedům do Sebnitz. Cíl je muzeum veteránů Zündfunke muzeum na místním nádraží. Bohužel se nám nedaří najít ani vchod a přes nakukování do všech oken ani expozici.

Sebnitz nádraží

Fotím si nádraží a vracíme se na základnu. Hezký den a výlet. Poslední.

V neděli balíme a jedeme domů. Chceme podniknout snobskou návštěvu autem na nejsevernější rozhledně ČR – Tanečnici. Cesta je rozbitá od těžební techniky tak, že to vzdáváme. Nechceme nechávat auto s věcmi bez dozoru a tak necháváme návštěvu na jindy.

A to je z výletu na sever vše. Bylo to moc povedené.